Δευτέρα, 2 Μαΐου 2016

AΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΓΕΛ2 ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗΣ την 18.04. 2016

AΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΓΕΛ2 ΣΤΑΥΡΟΥΠΟΛΗΣ
την 18.04. 2016
=========================================================

1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η μικρή, αλλά όχι και τόσο ασήμαντη ιστορία, άρχισε στο χώρο μιας  Λαϊκής Αγοράς της Θεσσαλονίκης, όπου κάποτε συνηθίζω να πηγαίνω, όταν βρίσκομαι στη Θεσσαλονίκη, και όταν έχω λίγο χρόνο. Εκεί, με πλησίασε ξαφνικά, ένα ζευγάρι, και ο κύριος μου συστήθηκε ως Γιάννης Τζανής, Διευθυντής του ΓΕΛ2 Σταυρούπολης. Με ρώτησε αν θα ήμουν διατεθειμένη να επισκεφθώ το σχολείο τους, και να μιλήσω με τις μαθήτριες και τους μαθητές του, γιατί, όπως μου είπε "έχουν ανάγκη από συζήτηση". Δεν ήταν η πρώτη φορά που δεχόμουν μια τέτοια πρόταση. Είχε προηγηθεί, πριν δύο χρόνια, μια ανάλογη, από το Λύκειο Καλλιθέας, στην Αθήνα (έχω αναρτήσει όλα τα σχετικά στο Διαδίκτυο). Και για μένα, θεώρησα πάντοτε ότι  η προσφορά σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης αποτελεί μέρος των καθηκόντων μου.

Η συνάντηση ορίστηκε για τις 18.04.2016, και θα αφορούσε το πάντοτε αμφισβητούμενο, και ουδέποτε οριστικά λυμένο πρόβλημα της ισότητας των δύο φύλων. Μερικές ημέρες πριν από τη συγκεκριμένη ημέρα μου εστάλη το ερωτηματολόγιο που επισυνάπτω, στη συνέχεια, και που ετοιμάστηκε από τις μαθήτριες και τους μαθητές του μαθήματος Ελληνικής Λογοτεχνίας, με καθηγητή τους  τον κ. Λάζαρο Λαζαρίδη.

Η μεθοδικότητα,  η σωστή επιλογή, η ολοκληρωμένη σύλληψη του προβλήματος,  η αγωνία για ένα καλύτερο αύριο, η αναζήτηση της συνταγής της επιτυχίας, οι φιλοδοξίες για την κατάκτηση του κόσμου, αλλά και η ποιοτική πλευρά της εκπαίδευσης των μαθητριών και μαθητών του σχολείου  ξεχειλίζουν   από το πλούσιο αυτό ερωτηματολόγιο.

Δεν είναι υπερβολή αν πω ότι απόλαυσα τις δύο περίπου  ώρες που πέρασα με τις μαθήτριες και τους μαθητές του ΓΕΛ2, καθώς και με τη διακριτική, αλλά διόλου παρεμβατική στη συζήτηση,  παρουσία του Διευθυντή κ. Γιάννη Τζανή, του καθηγητή του μαθήματος, μέσα από το οποίο προέκυψε το ερωτηματολόγιο κ. Λάζαρου Λαζαρίδη, καθώς  και καθηγητριών και  καθηγητών του ΓΕΛ2.  Η συζήτηση, όπως ήταν αναμενόμενο, επεκτάθηκε και πέρα από το βασικό ερωτηματολόγιο, με τα παιδιά να θέλουν να μάθουν περισσότερα  για το πως ξεπέρασα, στη δική μου καριέρα, τα αντικειμενικά εμπόδια του φύλου μου, για να φθάσω στην κορυφή, για το πως με αντιμετώπιζαν οι συνάδελφοί μου, για το πως μπόρεσα να συνδυάσω τη σταδιοδρομία με την οικογένεια κτλ,κτλ. Οι ερωτήσεις ήταν λογικές, διασκεδαστικές και αυθόρμητες.

Ο χώρος όπου έλαβε χώρα η συζήτηση, καθώς και ολόκληρο το σχολείο, είναι απέριττος, σχεδόν δωρικής απλότητας, αλλά όμως, από παντού απορρέει μια αίσθηση τάξης, ορθολογικής διοίκησης και αποτελεσματικότητας.

Τα παιδιά αυτού του σχολείου δεν ανήκουν σίγουρα σε προνομιούχα κοινωνική κατηγορία, και η επτάχρονη κρίση, στη χώρα μας, τα έχει βαρύνει με πλήθος πρόσθετων και μη, αρχικά, αναμενόμενων προβλημάτων. Ωστόσο, η συμπεριφορά τους ήταν άψογη, αλλά επίσης, και πρέπει να το τονίσω, εξέπεμπε μια αξιοθαύμαστη άνεση, που νομίζω πως αποτελούσε συνδυασμό,     γνώσης και περιφρούρησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων τους, θέλησης να αγωνιστούν για να υλοποιήσουν τις φιλοδοξίες τους, θυμού εναντίον της όποιας διάκρισης μεταξύ των δύο φύλων, αλλά και αισιοδοξίας για την έλευση καλύτερων ημερών.

Έφυγα από το Λύκειο, με μεγαλύτερη αισιοδοξία από από αυτήν που είχα πηγαίνοντας. Γιατί, αν υπάρχουν στην Ελλάδα μας, αρκετά σχολεία, με τέτοιας ποιότητας καθηγητές και μαθητές,   είναι σίγουρο πως δεν θα χαθούμε, αλλά θα επιβιώσουμε και, κάποτε. σε βάθος χρόνου, και πάλι θα μεγαλουργήσουμε.                                                                                                                                                                                                


2. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

Παιδική ηλικία – σπουδές
1.     Ποια ήταν η στάση των γονιών σας, όταν τους εκφράσατε την επιθυμία να σπουδάσετε;

2.     Είχατε κάποιον άνδρα ή κάποια γυναίκα ως πρότυπο;
3.     Τι σας έκανε να θέλετε να ακολουθήσετε οικονομικές σπουδές; Ήταν κάτι το συνηθισμένο για την εποχή εκείνη για μια γυναίκα;
4.     Πόσες γυναίκες φοιτούσαν στη σχολή σας;
5.     Ποια εφόδια θεωρήσατε ότι πρέπει να έχετε για την επαγγελματική σας σταδιοδρομία; 

Εργασιακός βίος
6.     Νιώσατε ποτέ διακριτική μεταχείριση στο χώρο της δουλειάς σας λόγω ύλου;
7.     Δεχτήκατε ποτέ κάποιο υποτιμητικό (σεξιστικό) σχόλιο λόγω φύλου;
8.     Θεωρείτε πως το φύλο σας επηρέασε (θετικά ή αρνητικά) την καριέρα σας;
9.     Πιστεύετε ότι υπάρχουν και περιπτώσεις που οι άνδρες είναι οι «αδικημένοι» λόγω φύλου;
10.            Ως καθηγήτρια στο πανεπιστήμιο νιώσατε ποτέ να κάνετε διακρίσεις στους φοιτητές σας / στις φοιτήτριές σας λόγω φύλου;
11.            Ποια ήταν η σχέση σας με τους φοιτητές σας;
12.            Πώς νιώσατε όταν αναλάβατε τη θέση της πρυτάνεως; Ποια συναισθήματα σας δημιούργησε το γεγονός ότι ήσασταν η πρώτη γυναίκα πρύτανις;
13.            Πού οφείλεται, κατά τη γνώμη σας, η επιτυχημένη σας επαγγελματική σταδιοδρομία;
14.            Έχετε κάνει πολλές θυσίες για την επαγγελματική σας καριέρα;
15.            Πώς καταφέρατε να ανταποκριθείτε στους πολλαπλούς ρόλους σας (της συζύγου, της μητέρας, της εργαζόμενης);

Η θέση της γυναίκας παλαιότερα και σήμερα
16.            Θεωρείτε ότι στις μέρες μας – παρά τη νομοθετική κατοχύρωση της ισότητας των δύο φύλων – εξακολουθούν να υφίστανται διακρίσεις;
17.            Ποια είναι η γνώμη σας για το γεγονός ότι στη χώρα μας ελάχιστες γυναίκες καταλαμβάνουν υψηλές θέσεις ευθύνης; Τι θεωρείτε ότι φταίει για το φαινόμενο αυτό;
18.            Πόσες χώρες έχετε επισκεφτεί μέχρι σήμερα; Διακρίνετε κάποιες διαφορές στον τρόπο που αντιλαμβάνονται το ρόλο της γυναίκας σε σχέση με τη χώρα μας;
19.            Ποια είναι η γνώμη σας για τη νέα διαφήμιση των καταστημάτων jumbo; Θεωρείτε ότι υποβιβάζει τη γυναίκα;

Γενικές ερωτήσεις
20.            Σε περιόδους υψηλής επαγγελματικής πίεσης και υποχρεώσεων, τι αποτελεί για σας «καταφύγιο» για χαλάρωση;
21.            Ποια είναι η γνώμη σας για το εκπαιδευτικό σύστημα στις μέρες μας; Θεωρείτε ότι έχει βελτιωθεί;
22.            Ποια συμβουλή θα δίνατε σε μας που σε δύο χρόνια θα έχουμε τελειώσει το σχολείο;
23.            Πώς βλέπετε την κατάσταση της χώρας εν έτει 2016; Μπορείτε να κάνετε κάποιες προβλέψεις για το μέλλον της χώρας;


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου